Gå til hovedindhold

Vuggestuen Hasle

Velkommen til Vuggestuen Hasle.
Læs om os her - og find alt vores velkomst-materiale i menuen til højre (fra en telefon skal du scrolle ned i bunden).
Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål.

Indhold

    Vuggestuen Hasle

    Vi er en vuggestue normeret til 26 børn i alderen 0-3 år, beliggende i FrydenlundHuset.
    Vi er en del af Dagtilbud Hasle, som består af 11 institutioner.
     

    Vi er fordelt på to stuer: Sommerfuglestuen og Bikuben. Børnene er fordelt efter alder, så børn der er i tilknytningsfasen og er ved at blive kørt ind, starter på Sommerfuglestuen med alderssvarende børn. Så kommer de på Bikuben, som er stuen for de ældste børn i vuggestuen.  

    Personalet i huset består af en pædagogisk leder,  fire pædagoger, to medhjælpere og en studerende.
    Derudover har vi ungarbejdere der er ansat til at hjælpe med praktiske ting om eftermiddagen - og i to perioder om året af 10 uger har vi en studerende oven i normeringen.


    At ville noget med nogen...pædagogiske læringsrum og zoner

    Vi har indrettet vores stuer og rum, i zoner, for at understøtte børnenes leg bedst mulig. Vi har blandt andet rum i rummet med dukker, bondegård, dinosaurer, et skib med havtema, safari, værksted og bil-leg.  

    Det styrker børnenes leg og skaber forståelse mellem deres egen erfaringsverden og den leg de kan lege med vennerne i vuggestuen. I hver zone, har vi inddraget forskellige elementer, som blandet andet fremmer sproget, motorikken og styrker samspillet mellem børnene samtidig med at man som barn får mulighed for at fordybe sig og øve sig i en færdighed, da vi bevidst har flere af det samme legetøj.  

    Vi arbejder i små grupper, for at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. I de små grupper har vi fokus på leg, hvor nærvær, tryghed, sprog, glæde og relationer – både mellem den voksne og barnet men også mellem børnene, er med til at skabe trivsel og udvikling for de enkelte børn. De små grupper kan være med til at børn føler sig som en af et fællesskab. Og lige præcis den følelse – at høre til, er vigtigt for at trives.  

    Derudover prioriterer vi udelivet, bevægelsesglæde og selvhjulpenhed.  

    Vi har et børnesyn, der betyder at børn gør det bedste de kan – og er bevidste om at børns adfærd afspejler vores ramme. Deres adfærd er deres måde at kommunikere på. Så er der noget der er svært for barnet, er det os voksne der skal ændre på noget og hjælpe barnet. Børn er ved at øve sig og vi skal sætte rammen for at de kan lykkedes.   

    Selvom vores hus har mange inspirerende legezoner, tror vi de lærer bedst, hvis de nogle gange kommer ud og ser verden. Det udvider deres erfaringsverden og skaber fantasi, sprog og viden til legene hjemme i vuggestuen. Vi tager derfor børnene med på ture, hvor vi enten går, cykler på ladcykel eller sidder i klapvogn. 

      Den daglige rutine

      6.30-8.30
      Fælles opstart med mulighed for morgenmad indtil kl. 7.15.
       

      8.30-10.45:
      Børnene er fordelt på stuerne og i deres planlagte aktivitetsgrupper.
      Den enkelte stue holder samling, omkring kl. 9, hvor der tilbydes frugt og rugbrød/bolle – alt efter børnenes udvikling og dagens aktivitet.
       

      10.45-11.15
      Vi spiser frokost, hvor vi får varm mad to dage om ugen og rugbrød tre dage
       

      11.15-12.00
      Børnene puttes til lur og sover i barnevogn eller på madras 
       

      12.00-14.00
      Børnene sover og efterhånden som de vågner, har vi fælles hygge på en stue
       

      14.00-14.30
      Vi spiser madpakker - fordelt på to stuer 
       

      14.30-15.30
      Der er leg og hygge på stuerne eller udenfor
       

      15.30-16.30/17
      Vi er fælles – enten på stuerne eller udenfor 
       

       

      En god aflevering er vigtig for både barn og forældre  

      Det er vigtigt for dit barn og andre børn, at de får en tryghed i at blive afleveret.
      Vi ved at en så rolig overgang, som muligt, mellem livet derhjemme og livet i vuggestuen har en positiv betydning for barnet og dets tryghed.
       

      Som forældre kan der være mange følelser på spil, når der skal siges farvel til ens barn. Særligt hvis dit barn er ked af det. samtidig kan usikkerheden om hvad der forventes af dig som forældre og gøre afleveringer sværere end de behøver at være.
      Det kan være en svær balance at finde ud af, hvor længe du skal blive i institutionen om morgenen, før du går. Dit barn skal mærke, at du har tid til at sige farvel. Men samtidig skal du heller ikke blive så længe, at barnet fornemmer, at du har svært ved at gå. Og vi forventer ikke, at du bliver til barnet ikke længere græder. Vi har altid tid til at tage imod dit barn. Følg din mavefornemmelse og spørg eventuelt pædagogerne, hvad de oplever fungerer bedst eller hvis du er i tvivl.
       

      Det er vigtigt at sige farvel til sit barn, også selv om det bliver ked af det. Hvis forældrene pludselig forsvinder, mens barnet ser den anden vej, kan det blive utrygt og bange. I skaber tillid hos barnet ved at sige tydeligt farvel. 

      Hvis barnet har været ked af det ved aflevering, er I altid velkommen til at ringe eller sende sms for at høre hvordan barnet har det. 

      Vi gør os umage i tilknytningsfasen og i dagligdagen for at dit barn er tryg ved alle de voksne i huset. Derfor kan du forvente at dit barn kan blive afleveret til alle de voksne i huset når tilknytning fasen er ovre.   

      Barnet afspejler jeres følelse og det signal i sender – derfor har det positiv effekt på barnet at I ikke trækker aflevering og at i er konsekvente i afleveringen. Forstået på den måde, at I først skal sige farvel, når I skal gå. Det kan forvirre barnet, hvis man siger farvel ad flere omgange. 

      En hjælp til fællesskabet  

      Når I kommer ind på stuen om morgenen – eller der hvor du skal aflevere dit barn - og vi er i gang med nogle aktiviteter, vil det være en stor hjælp for børnefællesskabet at barnet afleveres til den voksne ved aktiviteten. Det skaber ro for stuens andre børn, at den voksne ikke skal forlade det nærvær og den leg der er i gang. Hvis dit barn har svært ved afleveringen har vi erfaring for at tydelig kommunikation hjælper barnet i afleveringen.  

      Selvhjulpenhed ved aflevering  

      Vi vil meget gerne modtage jeres barn i armene, men ikke når vi står op. Der kan være rigtig mange løft i løbet af en dag. Vi vil gerne begrænse mængden af disse løft, og derfor modtager vi jeres barn mens vi sidder ned. Enten på gulvet eller på en stol, alt efter hvilken situation du afleverer i. 
      Læs om selvhjulpenhed og det gode arbejdsmiljø her.
       

       

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel

      Vores fokus i forældresamarbejdet 

      I vores samarbejde med jer, er det vigtigt, at vi løbende har en god dialog om jeres barns trivsel og udvikling. Vi har blik for at barnet er ved at øve sig på en masse færdigheder – og med det for øje, kan i forvente at vi er åbne og ærlige, med blik for det faglige og det personlige. Det gør vi os umage med, for at skabe en tillid og tryghed for jer forældre. -og selvom det nogle gange, kan være det svære vi skal snakke om. Det svære, bliver mindre svært, når vi er faglige og ikke personlige. Vi respekterer at I som familier er forskellige og har fokus på barnets trivsel og udvikling her i vuggestuen.  

      Vi gør os umage for at fortælle jer om de små øjeblikke, barnet oplever og øver sig på. Og Når I fortæller om, hvad I har oplevet med jeres barn, kan vi eks. bruge det i en leg eller hjælpe barnet med en ekstra krammer, alt efter det i fortæller. 

      Forældresamtaler

      I løbet af jeres barn tid her i vuggestuen, vil I blive tilbudt nedenstående samtaler.  

      Opstartssamtale 

      Når jeres barn starter i vuggestuen, har vi en opstartssamtale, hvor vi skal lærer hinanden lidt at kende og allervigtigst, at vi får de vigtigste informationer om dit barn. Det gør vi for at kunne understøtte dit barn bedst mulig i opstarten og tiden i vuggestuen

      3 mdr. samtale 

      I vil blive tilbudt en samtale, ca. 3 mdr. efter at jeres barn er startet. Her har vi en dialog om, hvordan I oplever jeres barns hverdag, og vi vil fortælle, hvordan vi oplever jeres barn her hos os.  

      På vej til børnehave – samtale 

      Når jeres barn nærmer sig børnehavealderen, vil i blive tilbudt en samtale, hvor vi snakker om barnets udvikling – generelt og også i forhold til de seks læreplanstemaer. På den måde kan vi støtte barnet bedst muligt med at være en af de største i vuggestuen med omsorg, udforskning og udvikling, samtidig med at vi kan sikre en god overgang til børnehaven. -hvor legen med andre børn fylder meget af barnets hverdag.  

       

      I Vuggestuen Hasle har forældrene tilvalgt det kommunale frokostmåltid, som leveres af en ekstern leverandør. Maden varierer fra dag til dag, med både varm og kold mad.

      Om eftermiddagen spiser børnene deres medbragte madpakker.

      De yngste børn, der stadig bruger sutteflaske har selv sutteflaske med.

      Læs vuggestuens madpolitik her.

      I stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

       

      Sidst opdateret: 3. november 2025